Duitsland – Zwitserland – november /december 2023

„Nightingale. Sing your Song to me and you’ll be my cup of tea“: In- haltlich ziemlich schräg, doch genau das strebte die niederländische Künstlerin an. „Ich wollte etwas Unerwartetes zeigen, überraschen.“ Nur Bronze? Für uns Gold in dieser farblich und kompositorisch stimmigen Weise. Ein Kunstwerk zum Schmunzeln mit Seltenheits- wert. Wohl deshalb tauchte es bis jetzt immer wieder in renommier- ten Wettbewerben auf und scheint sich so langsam zu einer fotogra- fischen Ikone zu entwickeln. Kaat Stieber erzählt gerne Geschichten in handwerklich feiner Ausarbeitung zwischen Renaissance und modernem Surrealismus.

photographie magazine

vertaling: De inhoud is behoorlijk vreemd, maar dat is precies waar de Nederlandse kunstenares op doelde. “Ik wilde iets onverwachts laten zien, verrassen.” Alleen brons? Voor ons goud in deze kleur en compositorisch harmonieuze manier. Een kunstwerk dat je doet lachen en zeldzaam is. Dit is waarschijnlijk de reden waarom het herhaaldelijk in gerenommeerde wedstrijden is verschenen en zich langzaam lijkt te ontwikkelen tot een fotografisch icoon. Kaat Stieber vertelt graag met fijn vakmanschap verhalen tussen de Renaissance en het moderne surrealisme.

My girl with a pearl

Expositie in het Mauritshuis, februari 2023.

Curator’s Note

“The 9th issue of Circle Quarterly Art Review includes 75 visual artists from around the globe working in a variety of styles and disciplines. When selecting the artworks for the pages of this issue, my goal was to provide a multiplicity of approaches of bold, distinctive pieces that each show a high level of technique, creativity and uniqueness. In synthesizing the selection to produce a cohesive anthology, I look for unity which may come from obvious harmonies in color, composition, media, concept or context, but most often I find balance in striking contrast. For me, the artworks in this issue could easily be a traveling exhibition or a personal collection that comprehensively describes the story of what art looks like today. I encourage the readers to visit each artist’s website to see more of their art and contact them directly to collect a piece. We often consider buying an artwork as an investment or for decoration, but as I see it, welcoming a piece that “spoke” to you into your home, will create a type of companionship that can deeply impact your daily mood and for years to come, the piece will continue to “speak” to you, saying something different every day.”

Circle arts #9

Published by CFA Press, this issue includes a unique selection of 75 artists from around the globe working in a variety of media. With a wide range of aesthetics the pages of the magazine provide a comprehensive chapter in the story of what art looks like today

kunstenaar magazine #177

Interview: Ilse Knol

Fragment:

Hoe zou je jouw Nederlandse identiteit omschrijven?

‘Inmiddels woon ik alweer decennia in Nederland, maar in mijn jeugd heb ik mijn vaderland de rug toegekeerd. Het was mijn doel vanaf het platteland de wijde wereld in te trekken en dat is jaren gelukt. Zo woonde ik in de Verenigde Staten, Spanje en kort in Frankrijk. Op een gegeven moment kom je tot nieuwe inzichten en realiseerde ik me dat het zo slecht niet is in eigen land. Ik ben juist bevoorrecht met mijn roots.’ Wellicht was de serie Made in Holland een goedmaker voor die periode. Vier jaar lang werkte ik aan verhalen over Hollandse identiteit, gewoontes en herinneringen aan mijn jeugd, verteld in Hollandse landschappen. Dit project is afgerond met mijn eerste boek Made in Holland, dat in 2021 in het Engels is uitgegeven. Op die manier is het boek direct een internationaal visitekaartje van ons mooie land.’

Pf magazine #4 2022

Interview: Madeleine Rood

 

Fragment: De foto’s van Kaat Stieber hebben een zeventiende-eeuwse uitstraling, maar al snel zie je dat ze aan de sfeer van oude meesters een eigentijdse draai geeft. Zoals het portret van een meisje met een mondkapje op haar hoofd, in Da Vinci stijl. Of een portret van een op Rembrandt lijkende jongen, met oortjes in. ‘The hangover’ is een stilleven waarin een meisje haar roes ligt uit te slapen. Zo combineert zij een serene sfeer met humor of op zijn minst iets onverwachts.

dutch the magazine - may/june 2022

Interview: Tiffany R. Jansen

Fragment: A beautiful mermaid lounges on a bed in a dark room, her voluptuous curls cascading over her shoulders. In the same house is a man, desperately in love with the perfect sea creature occupying his bedroom. Though they come from different worlds, he knows he must have her. But do you entice a mermaid to trade the ocean for the confident of a house?

“You flood the room,” says photographer Kaat Stieber.

“And you bring her all kind s of gifts from the sea.”

talkies lifestyle magazine - feb/mrt 2022

Interview: Tiffany R. Jansen

Fragment:  Kunstfotograaf Kaat Stieber is ruim twintig jaar terug in Nederland nadat ze in onder andere Amerika, Frankrijk en Spanje woonde. Ze voelde toch de behoefte in haar geboorteland een bestaan op te bouwen en vanuit hier de wereld verder te ontdekken. Ze werkte jarenlang in het theater en vond haar geluk uiteindelijk in de kunstfotografie. Haar signatuur is de Nederlandse cultuur welke zij in haar kunst uitbeeldt. Geïnspireerd door de eeuwige uitleg die zij schuldig bleek aan de Amerikanen waarin ze steeds maar weer moest uitleggen dat Nederland een land is en geen staat, en we een eigen taal hebben. Stieber presenteerde onlangs haar eerste boek ‘’Made in Holland’’ zodat zij óók mensen die geen kunst van haar kopen kan inspireren met de mooiste beelden van haar hand. Reden genoeg voor een tête-à-tête met de succesvolle kunstenaar.

Focus fotomagazine #9 -2021

Interview: Tiffany R. Jansen

Fragment:

Hoe krijg jij je ideeën?

“Mijn hoofd staat altijd aan. Ik ben altijd nieuwsgierig naar informatie. Ik ga veel naar musea en ben altijd veel onderweg geweest voor het theater. Dan zie je ook veel en komen de ideeën vanzelf. Als ik dan een beeld in mijn hoofd heb ga ik eerst alle onderdelen bij elkaar verzamelen en zet het vervolgens in elkaar. Ik heb voor mezelf een verhaal nodig, er zit altijd iets achter, maar iedereen mag het voor zichzelf invullen. Ik vergelijk het altijd met liedjes; dat je het gevoel hebt dat een liedje speciaal voor jou gemaakt is, ik merk dat het met foto’s ook zo werkt.

Er zijn een aantal werken waar mensen heel gevoelig op reageren en er allemaal hun eigen verhaal bij hebben. Soms heb ik dat dan helemaal niet zo bedoeld, maar dat is juist mooi.”

Hellevoeter #33 2021

Interview: Nicole van Tooren

Inspireren en creëren
Kaat Stieber heeft in vele landen gewoond en in haar tienerjaren vond ze Nederland maar
‘stom’. “Maar,” vertelt ze glimlachend, “nu ik wat ouder ben, ben ik blij dat ik hier geboren
ben! Nederland is rijk aan cultureel erfgoed, geschiedenis en prachtige Hollandse
landschappen en natuurlijk de schilderkunst van de ‘Hollandse meesters’. Zij inspireren mij
enorm! In het begin van mijn loopbaan vertelde ik mijn verhaal in theater, maar op het
podium frustreerden de beperkingen me. Toen ik mijn tweede liefde voor fotografie
ontdekte, kon ik me eindelijk onbeperkt uitdrukken, omdat binnen de digitale fotografie
echt alles mogelijk is.